Συντήρηση Ελαιογραφιών
Ελαιογραφία είναι η τεχνική ζωγραφικής με συνδετικό μέσο το λάδι και χρωστικές. Αποτελεί κατασκευαστικά πολύπλοκο έργο τέχνης και μπορεί να υπόκειται σε φθορές σε όλα τα κατασκευαστικά στρώματα. Στο εργαστήριο συντήρησης έργων τέχνης "Pigmenti" το οποίο ειδικεύεται στη συντήρηση ελαιογραφίας αντιμετωπίζονται οι εξής περιπτώσεις:
Επιδιόρθωση σκισιμάτων στον καμβά της ελαιογραφίας
Σκισίματα αντιμετωπίζονται τοπικά χωρίς την ανάγκη επικόλλησης υφασμάτων τοπικά ή ολικά στον υφασμάτινο φορέα της ελαιογραφίας.
Καθαρισμός της ζωγραφικής επιφάνειας σε πίνακα ζωγραφικής
Μία σύνηθης χημική μεταβολή είναι η οξείδωση του στρώματος βερνικιού. Η αφαίρεση του οξειδωμένου βερνικιού σε συνδυασμό με την αφαίρεση ρύπων και αιθάλης έχει ως αποτέλεσμα την ανάδειξη των αρχικών τόνων της ζωγραφικής.
Στερεώσεις στη ζωγραφική επιφάνεια ελαιογραφίας
Με το χρόνο και την επίδραση των περιβαλλοντικών συνθηκών αλλά και ενδογενών παραγόντων προκαλούνται αποκολλήσεις και απώλειες στη ζωγραφική επιφάνεια. Με την στερέωση επανέρχονται τα αποκολλημένα τμήματα της ζωγραφικής επιφάνειας και αναστέλλεται η φθορά στο ζωγραφικό στρώμα.
Ενίσχυση αποδυναμωμένου υφάσματος
Περίπτωση ελαιογραφίας όπου έγινε ενίσχυση του υφάσματος περιμετρικά.
Αισθητική αποκατάσταση στις φθορές της ζωγραφικής επιφάνειας
Αποτελεί το τελευταίο στάδιο συντήρησης ενός πίνακα ζωγραφικής. Στο εργαστήριο συντήρησης 'Pigmenti' η αισθητική αποκατάσταση γίνεται με αντιστρεπτά χρώματα με σκοπό την αποκατάσταση των φθορών, σύμφωνα με τη σύγχρονη δεοντολογία της συντήρησης έργων τέχνης.
Επιστήμη της Συντήρησης & Μελέτες Συντήρησης
Με ουσιαστική εκπαίδευση και εξειδίκευση στη συντήρηση έργων τέχνης η προσέγγιση των μεθόδων συντήρησης γίνεται με τις πλέον σύγχρονες αρχές και πρακτικές συντήρησης. Η προκαταρτική εξέταση των έργων τέχνης αλλά και τα στάδια συντήρησης γίνονται με τεχνική εξέταση των έργων τέχνης ώστε να ανιχνεύονται στοιχεία πολύτιμα της κατασκευής των έργων τέχνης, των φθορών τους και των σταδίων συντήρησης.
Επιπλέον, το εργαστήριο 'Pigmenti' έχοντας άδεια ανάληψης και εκπόνησης μελετών και έργων συντήρησης έχει αναλάβει την εκπόνηση μελετών συντήρησης για το Υπουργείο Πολιτισμού.
Τεχνική εξέταση φορητής εικόνας στο υπεριώδες
Με παρατήρηση στο υπεριώδες κατά την διάρκεια του καθαρισμού φορητής εικόνας παρακολουθείται ο καθαρισμός και δίνονται πληροφορίες σχετικά με υλικά ενδογενή αλλά και μεταγενέστερα.
Τεχνική εξέταση ελαιογραφίας στο υπέρυθρο
Aπό την σύγκριση των πληροφοριών στο ορατό και το υπεριώδες παρατηρούμε αλλαγή στη σύνθεση των βουνοκορφών στο άνω δεξί τμήμα της ελαιογραφίας.
Συντήρηση Φορητών Εικόνων
Η φορητή εικόνα αποτελεί δημιούργημα της βυζαντινής αγιογραφίας και έχει λειτουργικό και πνευματικό χαρακτήρα. Η φορητή εικόνα αποτελεί κατασκευαστικά πολύπλοκο έργο τέχνης με το ξύλινο υπόστρωμα, το υφασμάτινο υποστήριγμα σε ορισμένες περιπτώσεις, το λεπτό στρώμα της προετοιμασίας στο οποίο αναπτύσσεται η αγιογραφία με χρήση χρωστικών σε σκόνη και συνδετικό μέσο το αυγό, γνωστό ως αυγοτέμπερα.
Στο εργαστήριο συντήρησης έργων τέχνης "Pigmenti" το οποίο ειδικεύεται στη συντήρηση φορητών εικόνων αντιμετωπίζονται οι εξής περιπτώσεις:
Απεντόμωση φορητών εικόνων
Ο ξύλινος φορέας των εικόνων είναι δυνατό να προσβληθεί από ξυλοφάγα έντομα (σαράκι, τερμίτες, κλπ.) και να προκαλέσει αποδυνάμωση στη μάζα του ξύλου η οποία αν δεν αντιμετωπιστεί μπορεί να οδηγήσει τελικά σε αποδόμηση των ανωτέρων καταστευαστικών στρωμάτων της προετοιμασίας και του χρωματικού στρώματος. Η απεντόμωση γίνεται με κατάλληλα απεντομωτικά υλικά τα οποία δεν επιδρούν αρνητικά στα κατασκευαστικά υλικά των φορητών εικόνων.
Στερέωση στον ξύλινο φορέα των αγιογραφιών
Το εργαστήριο συντήρησης αναλαμβάνει τη στερέωση του ξύλινου φορέα των εικόνων με χρήση κατάλληλων στερεωτικών για την ενδυνάμωση της μάζας του ξύλου αλλά και τη συγκόλληση αποσπασμένων τμημάτων, την αντικατάσταση σαθρών τμημάτων με νέο υγιές ξύλο, κλπ.
Kατά την αντικατάσταση προσβεβλημένου τρέσου με νέο υγιές κατάλληλο ξύλο
Καθαρισμός της ζωγραφικής επιφάνειας
Ρύποι και αιθάλη αφαιρούνται, αλλοιώσεις στο ζωγραφικό στρώμα από την οξείδωση βερνικιού αποκαθίστανται με τον καθαρισμό ο οποίος γίνεται με χρήση μεγέθυνσης και ελεγχόμενα ώστε να μην επηρεάζεται το αυθεντικό χρωματικό στρώμα.
Στερέωση του χρωματικού στρώματος των εικόνων
Αποκολλήσεις, απολεπίσεις και αποσπάσεις στο χρωματικό στρώμα επανέρχονται με κατάλληλες στερεωτικές μεθόδους χρησιμοποιώντας παραδοσιακά και συνθετικά υλικά ανά περίπτωση.
Αισθητική αποκατάσταση
Απώλειες στο ζωγραφικό στρώμα συμπληρώνονται και αποκαθίστανται ώστε να ενοποιηθεί η ζωγραφική επιφάνεια. Η αισθητική αποκατάσταση γίνεται αποκλειστικά με αντιστρεπτά χρώματα. Στο τέλος, η ζωγραφική επιφάνεια προστατεύεται με κατάλληλο προστατευτικό βερνίκι, αντιστρεπτό και ενισχυμένο ανά περίπτωση ανάλογα το περιβάλλον έκθεσης της φορητής εικόνας.
Συντήρηση ξυλόγλυπτων έργων τέχνης και κορνιζών
Tο εργαστήριο συντήρησης "Pigmenti" συντηρούνται ξυλόγλυπτα έργα τέχνης καθώς και ξυλόγλυπτες κορνίζες οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα των πινάκων ζωγραφικής. Αντιμετωπίζονται οι εξής περιπτώσεις:
Aπεντόμωση των ξυλόγλυπτων έργων τέχνης με κατάλληλα απεντομωτικά υλικά και μεθόδους που δεν επηρεάζουν τα υλικά κατασκευής αν υπάρχει χρωματικός ή επίχρυσος διάκοσμος.
Στερέωση, συγκόλληση, συμπλήρωση τμημάτων που έχουν αποκολληθεί ή απωλεσθεί από την ξύλινη μάζα του έργου τέχνης.
Καθαρισμός με σκοπό την αφαίρεση μεταγενέστερων υλικών, επιζωγραφήσεων, ρύπων, οξειδωμένου βερνικιού κλπ.
Αισθητική αποκατάσταση με σκοπό την ενοποίηση της διακοσμητικής επιφάνειας του ξυλόγλυπτου έργου τέχνης με αντιστρεπτά υλικά.
Τροποποιήσεις στις ξυλόγλυπτες κορνίζες για την ασφαλή έκθεση του έργου τέχνης.