Συντήρηση Φορητών Εικόνων

Η φορητή εικόνα αποτελεί δημιούργημα της βυζαντινής αγιογραφίας και έχει λειτουργικό και πνευματικό χαρακτήρα. Η φορητή εικόνα αποτελεί κατασκευαστικά πολύπλοκο έργο τέχνης με το ξύλινο υπόστρωμα, το υφασμάτινο υποστήριγμα σε ορισμένες περιπτώσεις, το λεπτό στρώμα της προετοιμασίας στο οποίο αναπτύσσεται η αγιογραφία με χρήση χρωστικών σε σκόνη και συνδετικό μέσο το αυγό, γνωστό ως αυγοτέμπερα

Στο εργαστήριο συντήρησης έργων τέχνης "Pigmenti" το οποίο ειδικεύεται στη συντήρηση φορητών εικόνων αντιμετωπίζονται οι εξής περιπτώσεις:

 

Απεντόμωση φορητών εικόνων

Ο ξύλινος φορέας των εικόνων είναι δυνατό να προσβληθεί από ξυλοφάγα έντομα (σαράκι, τερμίτες, κλπ.) και να προκαλέσει αποδυνάμωση στη μάζα του ξύλου η οποία αν δεν αντιμετωπιστεί μπορεί να οδηγήσει τελικά σε αποδόμηση των ανωτέρων καταστευαστικών στρωμάτων της προετοιμασίας και του χρωματικού στρώματος. Η απεντόμωση γίνεται με κατάλληλα απεντομωτικά υλικά τα οποία δεν επιδρούν αρνητικά στα κατασκευαστικά υλικά των φορητών εικόνων.

 

 

Στερέωση στον ξύλινο φορέα των αγιογραφιών

Το εργαστήριο συντήρησης αναλαμβάνει τη στερέωση του ξύλινου φορέα των εικόνων με χρήση κατάλληλων στερεωτικών για την ενδυνάμωση της μάζας του ξύλου αλλά και τη συγκόλληση αποσπασμένων τμημάτων, την αντικατάσταση σαθρών τμημάτων με νέο υγιές ξύλο, κλπ.

 

 Kατά την αντικατάσταση προσβεβλημένου τρέσου με νέο υγιές κατάλληλο ξύλο

 

 

Καθαρισμός της ζωγραφικής επιφάνειας

Ρύποι και αιθάλη αφαιρούνται, αλλοιώσεις στο ζωγραφικό στρώμα από την οξείδωση βερνικιού αποκαθίστανται με τον καθαρισμό ο οποίος γίνεται με χρήση μεγέθυνσης και ελεγχόμενα ώστε να μην επηρεάζεται το αυθεντικό χρωματικό στρώμα.

 

  

 

 

Στερέωση του χρωματικού στρώματος των εικόνων

Αποκολλήσεις, απολεπίσεις και αποσπάσεις στο χρωματικό στρώμα επανέρχονται με κατάλληλες στερεωτικές μεθόδους χρησιμοποιώντας παραδοσιακά και συνθετικά υλικά ανά περίπτωση.

 

Αισθητική αποκατάσταση

Απώλειες στο ζωγραφικό στρώμα συμπληρώνονται και αποκαθίστανται ώστε να ενοποιηθεί η ζωγραφική επιφάνεια. Η αισθητική αποκατάσταση γίνεται αποκλειστικά με αντιστρεπτά χρώματα. Στο τέλος, η ζωγραφική επιφάνεια προστατεύεται με κατάλληλο προστατευτικό βερνίκι, αντιστρεπτό και ενισχυμένο ανά περίπτωση ανάλογα το περιβάλλον έκθεσης της φορητής εικόνας.